Case Study

Transpolis

Nieuwe entrée in kantorenmarkt

sp2019-transpolis-10-lowres

Één keer een eerste indruk

Neem contact met ons op

Je kunt huurders maar één keer een eerste indruk geven. Daarom schakelde CAIRN Real Estate ons design- en projectmanagementteam in om Transpolis een nieuw gezicht te geven. Het multi-tenantgebouw in Hoofddorp kreeg een eigentijdse entree, inclusief aantrekkelijke ‘groene loper’ voor de deur. Goed voor de assetwaarde én de huurderstevredenheid.
  • casestudy-transpolis_begane-grond-800m2-NL

  • casestudy-transpolisnieuwe-gevel-entree-en-restaurant-NL

  • casestudy-transpolis_met-receptie-nl

L3_NL_Case_Study_Transpolis_Image_Gallery_Image_1
L3_NL_Case_Study_Transpolis_Image_Gallery_Image_2
L3_NL_Case_Study_Transpolis_Image_Gallery_Image_3
L3_NL_Case_Study_Transpolis_Image_Gallery_Image_4
L3_NL_Case_Study_Transpolis_Image_Gallery_Image_5
L3_NL_Case_Study_Transpolis_Image_Gallery_Image_6

Van 'nineties' naar 'twenties'

Hoewel Schiphol op een steenworp afstand ligt, had Transpolis niet het elan van een internationaal business center. Van binnen en van buiten oogde het gebouw – opgeleverd in de jaren 90 – gedateerd. Zo was de begane grond behoorlijk verkamerd, en ontnam buiten een luchthaven-achtig ‘rokersafdakje’ bezoekers het zicht op de entree. Tijd voor een metamorfose dus.

Dat constateerde ook Eppo Danser, director Leasing & Asset Management bij CAIRN, namens eigenaar Aventicum Capital bij het project betrokken. ‘Toen we Transpolis aankochten, hebben we meteen een ontwikkelbudget gereserveerd. We wilden het gebouw met een nieuw interieur de 21ste eeuw in loodsen. Voor de precieze invulling daarvan schreven we een pitch uit. CBRE won die, met een sterk creatief concept en zorgvuldige kostenraming.’

Ouderwets binnenkomen

In de designplannen van CBRE stonden drie ‘pijnpunten’ centraal: de entree, de lobby en het buitengebied voor de voordeur. Precies de onderdelen die het gezicht van het gebouw bepalen. En die dus, als je ze moderniseert, meteen voor een hele nieuwe uitstraling kunnen zorgen.
 
Danser: ‘Je wil dat bezoekers en huurders al vóór binnenkomst denken: ‘hé, wat een fijne plek is dit’. In de oude situatie was dat zeker niet het geval. De lobby leek een beetje op een kringloopwinkel, met een interieur dat niet goed was afgestemd. Ook waren er allerlei losse hoekjes en ruimtes gecreëerd, waardoor de hele begane grond krap en donker aanvoelde. Zonde, want dat gaf een vertekend beeld van de rest van het gebouw. De meeste kantoren waren wel gewoon eigentijds ingericht.’
We hebben eerst samen de scope bepaald en verschillende ontwikkelrichtingen doorgenomen. Daarbij kwamen we tot dezelfde conclusie: die lobby moest open.
Eppo DanserDirector Leasing & Asset Management CAIRN

Licht en ruimte

CAIRN en de designers van CBRE kwamen snel tot dezelfde conclusie. Danser: ‘De lobby móest worden opengebroken. Dus weg met de ingebouwde hokjes! Bijzonder aan Transpolis is dat de ramen aan de achterzijde uitkijken op water, maar door alle obstakels zag je daar niets van. Door van de lobby een open ruimte te maken, kwam dat uitzicht wél tot z’n recht.’
l3_nl_case_study_transpolis_image_gallery_image_5
In het design van CBRE maakten de kamertjes plaats voor comfortabele zithoeken, strakke designelementen en een opvallende bar in het midden van de ruimte. ‘Dat is ook waar je als gast ontvangen wordt,’ zegt Danser. ‘Je hoeft je dus niet meer bij een balie te melden, maar doet dat aan de bar waar ook meteen koffie te krijgen is. Dat voelt gelijk een stuk gastvrijer.’
CBRE legde ook een concept neer voor de buitenruimte, zodat er een ‘groene loper’ naar de entree ontstond.
Eppo DanserDirector Leasing & Asset Management CAIRN
l3_nl_case_study_transpolis_image_gallery_image_2

Blik naar buiten

‘Daarnaast legde CBRE een concept neer voor de buitenruimte. ‘Met aantrekkelijke beplanting, voetpaden en bankjes. Hierdoor ontstond een ‘groene loper’ naar de entree toe. Echt een verbetering ten opzichte van de oude situatie, met eigenlijk alleen gras en asfalt voor de deur. In het concept vloeiden de buiten- en binnenruimte ook mooi in elkaar over.’

Geen omkijken naar de uitvoering

Zodra het concept akkoord was, ging CBRE aan de slag. Het team van CBRE Development Services stuurde alle betrokken partijen aan. Danser: ‘Dat is precies hoe we bij CAIRN graag werken. We denken strategisch mee over het concept, maar laten de uitvoering het liefst aan experts over. Daarvan weten we dat CBRE ze in huis heeft, ze zijn een grote organisatie. En CBRE werkt heel nauwkeurig: reporting, forecasting en het procesmanagement zitten strak in elkaar. Dat is fijn werken. Hierdoor konden wij het proces loslaten en ons op andere zaken concentreren.’
Bij CAIRN denken we strategisch mee over het concept, maar de uitvoering laten we het liefst over aan experts. Daarvan weten we dat CBRE ze in huis heeft.
Eppo DanserDirector Leasing & Asset Management CAIRN

Nieuwe start voor Transpolis

In 2019 was de upgrade klaar. De huurders in Transpolis reageerden enthousiast, vertelt Danser. ‘In het verleden waren er vaker verbeteringen in het vooruitzicht gesteld, maar deze keer is er echt doorgepakt. Dat waardeerden ze.’ En ook voor nieuwe huurders is Transpolis nu een aantrekkelijkere locatie: ‘Veel van onze huurders hebben een nauwe relatie met Schiphol. Door de vernieuwde entree heeft het pand nu ook de internationale uitstraling gekregen die daarbij past.’
l3_nl_case_study_transpolis_image_gallery_image_6

Gerelateerde diensten

Gerelateerde case studies