Case study
Zuivel met toekomst: Arla's duurzame showcasekantoor in Utrecht
april 2, 2025

Met de opening van hun nieuwe kantoor op verdieping 21 en 22 van gebouw Central Park, heeft Arla Foods niet alleen een prachtige werkplek gecreëerd. Het ontwerp van CBRE weerspiegelt Arla’s focus op duurzaamheid en welzijn – en doet tegelijkertijd recht aan de commerciële ambities van het zuivelmerk. Van de branded vergaderruimtes en de professionele keuken, tot de groenwand en de ‘huiskamer’: alle elementen samen maken dit een modern maar gezellig kantoor met een unieke identiteit.
Groei: de katalysator
Arla Foods betrad de Nederlandse markt in 2009, na de overname van een kantoor en fabriek in Nijkerk. Door de jaren heen groeide het bedrijf sterk, waardoor het kantoor uiteindelijk bijna uit z’n voegen barstte. ‘We hadden meer dan honderd mensen in dienst, en maar veertig werkplekken,’ vertelt Mark Boot, Executive Vice President Europe. Tijdens de pandemie werkte dat nog wel, maar op den duur werd duidelijk: willen we onze groei doorzetten, dan hebben we meer ruimte nodig.’
Bij de zoektocht naar een nieuwe locatie stonden duurzaamheid, aantrekkelijkheid én bereikbaarheid centraal. ‘We wilden niet alleen een toekomstbestendig kantoor, maar ook een plek die collega’s en klanten zou inspireren,’ vervolgt Mark. CBRE begeleidde de zoektocht, adviseerde bij de selectie en huuronderhandelingen én dacht mee over technische en BREAAM-vereisten. ‘Central Park bleek uiteindelijk ideaal: op een steenworp afstand van Utrecht Centraal, mét BREEAM Excellent-certificering.’ Arla streek neer op de 21e en 22e verdieping van dit indrukwekkende kantoorpand. Mark: ‘Voor ons was het wel belangrijk dat we sfeer en warmte zouden creëren – geen betonnen doos. Daar kwam het ontwerp van CBRE om de hoek kijken.’






Ontwerp met Arla-DNA
Petra Jongeneel, Senior Interior Architect bij CBRE Design Collective, vertelt: ‘We hebben zoveel mogelijk Arla’s identiteit in het ontwerp verweven. De bestaande huisstijl vormde de basis, maar die hebben we modern geïnterpreteerd. Arla is een innovatief en snelgroeiend voedingsbedrijf met commerciële ambities, zeker. Maar het is net zo goed een sympathieke zuivelcoöperatie met wortels in de landbouwsector. Die twee elementen moesten we allebei zien uit te drukken.’
De uitdaging voor het designteam van CBRE was om die dualiteit te vangen: farmer-owned aan de ene kant, de connectie met consumenten aan de andere. Daarom werd gekozen voor twee onderscheidende zones: een met groen tapijt en veel planten, die staat voor de natuurlijke herkomst. En een sociale zone met warme kleuren en veel hout, die de interactie met het product en de consument symboliseert. Samen vertellen ze het verhaal van Arla: goed voor de planeet, met een focus op kwaliteitsproducten.
Branded meeting ruimtes
Een bijzonder element in het ontwerp zijn de vergaderruimtes, die elk een unieke branding hebben gekregen. Het designteam wilde de verschillende merken van Arla een plek geven, zonder dat het zou conflicteren met de overkoepelende sfeer. Daarom heeft elke vergaderruimte een eigen identiteit, gebaseerd op merken als Melkunie, Starbucks of Lurpak. Elke meetingroom bevat een key visual van het merk, plus tijdloze props die de essentie van het merk vangen. Bij Starbucks zie je elementen van de eerste winkel in Seattle en bij Lurpak hangt kookgerei aan de muur.
Thuisgevoel
Mark vertelt hoe CBRE het voor elkaar kreeg om het kantoor huiselijk te maken. ‘In Nijkerk hadden we een grote eettafel in de keuken – de plek waar iedereen samenkwam. Dat gevoel wilden we hier ook hebben. Als je binnenkomt op de 22e verdieping loop je tegen onze keuken en huiskamer aan. Hier haal je koffie en bespreek je je weekend. De keuken moest een centraal punt zijn – food is en blijft de kern van ons bedrijf.’ En die eettafel uit Nijkerk? Die heeft ook een tweede leven gekregen: ‘Hij pronkt nu in een vergaderhoek van het kantoor, met daarnaast een telescoop waarmee je op een heldere dag de fabriek in Nijkerk ziet liggen. We vonden het belangrijk om niet te vergeten waar we vandaan komen.’
Duurzaamheid de basis
Duurzaamheid staat centraal in bijna elk aspect van het ontwerp. ‘We hebben gekozen voor een modulair design met herbruikbare materialen,’ zegt Petra. ‘De plantenbakken zijn standaard potten die eenvoudig te verplaatsen zijn – geen complexe constructies, maar praktische elementen die makkelijk aan te passen zijn als de opstelling verandert. De vloeren zijn zwevend gelegd, zodat ze eenvoudig hergebruikt kunnen worden. Daarnaast zijn er veel tweedehands meubels en gerecyclede elementen. De stoelen in de centrale hal? Gemaakt van restverpakkingen van Arla zelf.’
CBRE zorgde er ook voor dat het ontwerp naadloos aansloot op de technische installaties van het gebouw. 'Door op voorhand het gebouw goed te bestuderen en daar het nieuwe design op af te stemmen, hebben we bijna een half miljoen bespaard,' licht Bas Heijckmann, Senior Projectmanager bij CBRE toe.








Uitdagende planning, sterke regie
Het project kende een bijzonder korte doorlooptijd. Bas: 'We hadden een krappe planning om het design af te ronden. Om tijd te winnen, zijn we al in een vroeg stadium begonnen met het inkopen van bouwkundige en installatiewerkzaamheden. In plaats van leveranciers een afgerond design voor te leggen, vroegen we ze om hun visie op het project. Dat is ongebruikelijk, maar pakte heel goed uit.’
'We hebben het hele proces nauwkeurig gepland, van december tot aan de oplevering in juli. De onderlinge samenwerking was essentieel. Alle partijen, van projectmanagement en design tot aannemers, installateurs en leveranciers, zetten hun schouders eronder.
Futureproof
De samenwerking met CBRE beviel Mark goed: ‘De tijds- en budgetaire druk was best hoog. Maar Bas en zijn team waren flexibel en luisterden goed naar onze wensen.’ Bas beaamt: ‘Mark en collega’s zijn snelle beslissers met een duidelijk visie. Dat hielp enorm bij het halen van de strakke deadlines.’
Sinds de opening in juli 2024 zijn de reacties overweldigend positief. ‘Onze medewerkers zijn razend enthousiast over hun nieuwe werkplek’, zegt Mark. ‘Het kantoor trekt nieuw talent aan, en we merken dat collega’s wereldwijd hier graag op bezoek komen. Wat we horen? Dat ons kantoor een nieuwe benchmark voor Arla-kantoren is.’
Gerelateerde diensten
Ontwerp ruimtes die passen bij je visie, merk en cultuur. Verbind mensen met elkaar én hun omgeving.
Jij wilt je geen zorgen hoeven maken, óók niet tijdens cruciale projecten. Onze specialisten regelen ze voor je: van begin tot eind, met zo min mogeli...
Ontdek de beste locaties die optimaal toegankelijk zijn voor je toptalenten, leveranciers en klanten.
Interesse in een circulair design, maar weet je niet waar te beginnen? Onze experts geven je advies en nemen je bij de hand.