Case study

ofi landt zacht in modern kantoor mét hybride werkplekstrategie

november 6, 2023

De inrichting van een hybride werkplek

Creëer je ideale kantoorruimte

Vind de juiste balans in je bricks, bytes en behavior met de gratis Spacer-tool.

Vul Spacer in

ofi opereerde decennialang vanuit hun kantoor- en fabriekspanden in de Zaanstreek. De b2b leverancier van cacao, koffie, zuivel, noten en specerijen verruilt deze traditionele werkomgeving nu voor een industriële hotspot in Amsterdam. Hier betrekken ze met ruim tweehonderd medewerkers een spiksplinternieuw kantoor, volledig in lijn met hun hybride werkstrategie. CBRE begeleidde de overgang naar deze moderne manier van werken.

Van de Zaan naar Mokum

De aanleiding voor de verhuizing? ‘Er speelde een aantal dingen’, vertelt Marjan Beijer-de Looze, Head of HR EMENA bij ofi. ‘We zaten al decennia in Koog aan de Zaan. Oftewel: oud pand, niet bepaald duurzaam. Bovendien zaten we niet alléén in Koog, we hadden ook een aantal teams in Rotterdam en Wormer; we wilden onze producten en afdelingen dichter bij elkaar brengen. En nu hybride werken ook bij ons gemeengoed is, zijn we toe aan een kantoor dat dat faciliteert.’

The Joan

‘Maar zo makkelijk was dat nog niet, want we hadden best wat eisen’, vervolgt Marjan. Daarom klopte ofi bij CBRE aan, voor technische expertise en datagedreven advies. ‘Ze vonden voor ons een prachtige ruimte in The Joan in Amsterdam: een modern en duurzaam kantoorpand vlak bij knooppunt Amstel. Goed bereikbaar, van alle gemakken voorzien. En daarmee ook een stuk interessanter voor jong talent!’

Data- én mensgedreven

ofi brengt zo’n tweehonderd medewerkers in het nieuwe pand onder. ‘Natuurlijk willen we dat mensen zo veel mogelijk naar kantoor komen, want het is een schitterend gebouw, vertelt Marjan.

Tegelijkertijd hoef je echt niet meer elke dag de trein of auto in te stappen; thuiswerken kan ook. Met hulp van CBRE gingen we daarom bij onze medewerkers te rade: wat heb je – op de dagen dat je wel naar kantoor komt – nu écht nodig?
Marjan Beijer-de LoozeHead of HR EMENA bij ofi

Dat onderzoek begon kwalitatief. ‘Samen met CBRE interviewden we leidinggevenden om de grote lijnen uit te zetten. De hoofdthema’s: onze mensen en producten bij elkaar brengen, én modern samenwerken. Vervolgens gingen we cijfermatig aan de slag en lieten we alle medewerkers een vragenlijst invullen. Zo’n work modes-survey gaat over werkstijlen: hoe vaak zit je achter een computer, hoe vaak bel je en hoe vaak zit je in overleg? Werk je ’t liefst in stilte, of is een beetje reuring prima? Neem ons logistieke team: die zijn constant aan het bellen en willen dus bij elkaar zitten, een beetje afgezonderd van de rest. Al die data vertelde ons wat de teams nodig hadden, en wat er dus in het werkplekconcept terug moest komen.

Nieuwe rol kantoor

In de uiteindelijke werkplekstrategie is ruimte voor gefocust werk, vergaderen en bellen. ‘We merken wel dat het kantoor vooral een samenwerk- en ontmoetingsplek wordt. Logisch, je komt toch óók naar je werk om het gevoel te hebben dat je ergens bij hoort. In Koog zaten we allemaal in aparte ruimtes en kwam je elkaar nauwelijks tegen. Hier zit iedereen op dezelfde verdieping en lopen de werkplekken organisch in elkaar over, dankzij het slimme ontwerp van CBRE. Als je hier bent, voél je je onderdeel van ofi.’

Kwestie van overtuigen

Met onderzoek en analyses kom je erachter wat een organisatie nodig heeft. Maar je kunt data ook als spiegel gebruiken. Want bij zo’n overgang naar een nieuwe werkplek stuit je nogal eens op weerstand. Marjan: ‘Door keuzes met data te onderbouwen, krijg je mensen makkelijker mee. Neem de reistijd: onze medewerkers waren huiverig om naar een drukke stad als Amsterdam te moeten reizen. Maar uit de analyses van CBRE bleek dat voor veel van hen de gemiddelde reistijd niet veel langer zou zijn. Door dat met cijfers aan te tonen, overtuig je ze. Daarnaast was het natuurlijk belangrijk om continu in gesprek te blijven. Gelukkig konden het change team en de ambassadeurs een groot deel van de zorgen wegnemen, en zo medewerkers geruststellen.’

Zachte landing

Wanneer is de overgang naar een hybride werkplek een succes? ‘Als mensen tóch naar kantoor blijven komen. Omdat de faciliteiten top notch zijn en ze zich met het bedrijf verbonden voelen. Dat is gelukt: om me heen hoor ik alleen maar positieve verhalen. Vanaf dag één kon iedereen hier prettig werken, dat is echt een prestatie. Die soepele overgang is mede mogelijk gemaakt door de integrale en deskundige dienstverlening van CBRE. Waar ik trots op ben? Dat onze medewerkers – ondanks de verandering en het verkeer – blij zijn met hun nieuwe werkplek.’

Is jouw kantoor geschikt voor hybride werken?

Ontdek je kantoorprofiel en leer nuttige inzichten met Spacer.

Render van een hybride werkplek in een kantoor

Gerelateerde diensten

Gerelateerde case studies