Case study

Werkplekconcept Booking.com stelt medewerkers voorop

november 21, 2023

Een werkplekconcept in een morden kantoorgebouw

Hij pronkt aan de Oosterdokskade in Amsterdam: de nieuwe campus van Booking.com. De (tijds)druk was hoog, het budget strak en het resultaat top of the bill. Een van de grootste uitdagingen: de identiteit, ambities én veranderde behoefte van Booking.com in het werkplekconcept verweven. Om een moderne en hybride manier van werken te faciliteren, sloeg het bedrijf de handen ineen met CBRE Workplace Strategies.

Onder één dak

‘Het begon allemaal met de bouw van onze nieuwe campus’, vertelt Marc van den Helder, Program Manager Real Estate & Workspace Services bij Booking.com. ‘Van meerdere kantoren verspreid door heel Amsterdam, verhuisden we naar één plek. Dan speelt de vraag: hoe richt je die in? Want er was wel het nodige aan te merken op hoe we het hiervoor hadden geregeld: een one size fits all-oplossing met vaste werkplekken. Die situatie leidde soms tot irritatie – we hoorden vanuit verschillende hoeken dat mensen niet fijn konden werken. Reden genoeg dus om extra goed na te denken over het werkplekconcept in de nieuwe campus. Daarbij vroegen we CBRE Workplace Strategies om met ons mee te denken.’

Kantoorruimte met openbare zitplekken
Een vergaderruimte met verschuifbare meubels
Een gezamenlijke ontmoetingsplek op kantoor
Een grote vergaderruimte met transparante muren
Open ruimte in een kantoorgebouw
Gangpad in een modern kantoor
Hybride werkplekken
Modern kantoor design

Van data naar concept

‘Onze medewerkers staan altijd op de eerste plaats. Die willen we graag bij ons houden, én laten excelleren. Daarom richten we ons op drie pijlers: health, happiness en productivity. Die onderzochten we aan de hand van metingen, surveys, interviews en real life-experimenten. We plozen de data uit en die analyse ging naar CBRE. Daar is een prachtig concept voor de campus uitgerold. Vervolgens gingen we vol goede moed aan de slag – en toen kwam de pandemie.’

‘Vóór 2020 was iedereen bij Booking.com dagelijks op kantoor en zat aan een eigen bureau. Tijdens de coronacrisis merkten we: thuiswerken is here to stay. Dus werd de vraag: wat hebben medewerkers eigenlijk nodig als ze hybride gaan werken? We klopten opnieuw bij CBRE Workplace Strategies aan: “We zien een verschuiving, is het originele concept nog wel relevant?” Op basis van die vraag zijn ze gaan schaven en schuren. Maar omdat de bouw al was gestart, zat er veel druk op. Snel, flexibel en daadkrachtig samenwerken was daarom heel belangrijk. Tijdens de conceptontwikkeling, maar ook daarna. CBRE zorgde ervoor dat onze eisen in het designproces overeind bleven, en niet omwille van creatieve vrijheid van tafel gingen.’

Lees ook

Identiteit, functie en design zijn samen één bij Booking.com

Design van een modern kantoor
Door Head of Studio Martijn Prins

Het nieuwe werken

Hybride werken brengt een andere werkplekbehoefte met zich mee. ‘Meer belcellen, focus- en ontmoetingsplekken bijvoorbeeld – daar was een enorme vraag naar. Maar wel met zeer hoge eisen: de akoestiek, ventilatie, verlichting en verbinding moesten top notch zijn. En we maakten een duidelijke splitsing tussen de concentratie- en samenwerkzones, zodat mensen zo min mogelijk last van elkaar hebben.’

‘Medewerkers vertelden ons ook dat ze een anchor point in het kantoor wilden: een vaste plek waar je je team ontmoet. Het is immers zo’n enorm gebouw: met circa 3.200 werkplekken en 65.000 vierkante meter wil je je toch ergens verbonden voelen – met het bedrijf en met je afdeling. Daarom introduceerde CBRE het idee van de team bases: hubs waar je je directe collega’s tegenkomt. Heb je juist behoefte aan wat meer stilte? Dan loop je een stukje, en kom je vanzelf in een rustigere zone. Zo gaan alle typen werkplekken naadloos en organisch in elkaar over.’

Alles voor de medewerkers

‘Zoals je merkt, doen we bij Booking.com alles voor onze medewerkers. In deze campus moet iedereen zich goed voelen, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt. Daarom zijn we – opnieuw op basis van data – enorm scherp geweest op verschillende behoeften. Óók als het op bereikbaarheid en toegankelijkheid aankomt.’

‘Sommige medewerkers zitten bijvoorbeeld in een rolstoel, of zijn gevoelig voor fel licht of hard geluid. Hoe ga je daar in je werkplekconcept mee om? Neem de beplanting – superbelangrijk voor health, happiness en productivity. Maar de 11.000 planten in de campus hebben groeiverlichting nodig, waar lichtsensitieve mensen niet goed tegen kunnen. Daarom springt die verlichting ’s avonds pas aan: iets kleins waarmee we de behoeftes van de medewerkers naar het werkplekconcept vertalen. Om die slag te maken, was CBRE Workplace Strategies een heel prettige partner. De samenwerking verliep soepel, doordat we intensief en vaak contact hadden. En het allerbelangrijkst: in hun concepten en ideeën hielden ze oog voor de wensen, behoeften en zorgen van onze medewerkers.’

Project details

Client: Booking.com
Architect: 
UNStudio
Lead Interior Architect: 
HofmanDujardin
Project management: 
CBRE
Workplace Consultant: 
CBRE
Area designers: 
CBRE Design Collective, HofmanDujardin, i29, Linehouse Design, Studio Modijefsky, UNStudio
Layer designers: 
MOSS, Mijksenaar, Powerplant, Scholten & Baijings, Studio Rublek
Photography: 
Stijn Poelstra, Matthijs van Roon
Hybride werkplekken
Lees ook

Zo ontwikkelden we voor Booking.com de perfecte hybride werkplek

Door Werkplek Strateeg Wouter Oosting

Gerelateerde case studies