Case study
ofi verruilt fabrieksomgeving voor innovatief stadskantoor
februari 23, 2024

ofi opereerde decennialang vanuit hun kantoor- en fabriekspanden in de Zaanstreek. De b2b leverancier van cacao, koffie, zuivel, noten en specerijen verruilt deze traditionele werkomgeving nu voor een industriële hotspot in Amsterdam. Hier betrekken ze met ruim tweehonderd medewerkers een spiksplinternieuw kantoor, volledig afgestemd op een moderne, hybride werkstrategie. ofi benaderde CBRE voor integraal strategisch advies: van werkplekconcept, design en bouw tot project , change- en kostenmanagement.










Van de Zaan naar Mokum
De aanleiding voor de verhuizing? ‘Er speelde een aantal dingen’, vertelt Marjan Beijer-de Looze, Head of HR EMENA bij ofi. ‘We zaten al decennia in Koog aan de Zaan. Oftewel: oud pand, niet bepaald duurzaam. Bovendien zaten we niet alléén in Koog, we hadden ook een aantal teams in Rotterdam en Wormer; we wilden onze producten en afdelingen dichter bij elkaar brengen. Ook hadden we al heel lang de wens om een customer solutions center (CSC) te bouwen, waar we samen met onze klanten nieuwe producttoepassingen kunnen bedenken. Dat brengen we nu allemaal samen onder één dak.’
The Joan
‘Maar zo makkelijk was dat nog niet, want we hadden best wat eisen. Voor de kantoorruimte, maar zeker voor het CSC’, vervolgt Marjan. Daarom klopte ofi bij CBRE aan, voor technische expertise en datagedreven advies. ‘Ze vonden voor ons een prachtige ruimte in The Joan in Amsterdam: een modern en duurzaam kantoorpand vlak bij knooppunt Amstel. Goed bereikbaar, van alle gemakken voorzien. En daarmee ook een stuk interessanter voor jong talent!’
Hybride werkstrategie
Hier brengt ofi zo’n tweehonderd medewerkers onder. ‘Natuurlijk willen we dat mensen zo veel mogelijk naar kantoor komen, want het is een schitterend gebouw, vertelt Marjan. ‘Tegelijkertijd wordt het kantoor steeds meer een samenwerk- en ontmoetingsplek, en hoef je echt niet elke dag de trein of auto in te stappen; thuiswerken kan ook.
‘Met hulp van CBRE gingen we bij medewerkers te rade: hoe vaak zit je achter een computer, hoe vaak bel je en hoe vaak zit je in overleg? Kortom: waar heb je nu écht behoefte aan op de dagen dat je wel naar kantoor komt? Doormiddel van surveys en data-analyses kwamen we daarachter. Vervolgens bedachten we samen met CBRE een modern, hybride werkplekconcept – volledig afgestemd op de behoeften van onze teams.’










Broedplaats voor innovatie
Het paradepaardje van het nieuwe kantoor? ‘Het CSC, zonder twijfel! We komen natuurlijk uit een fabrieksomgeving. Bij zo’n verhuizing bestaat dan het gevaar dat je je product uit het oog verliest. Dankzij dit innovatiecentrum houden we zicht op wat we doen en waar we goed in zijn: hoogwaardige en duurzame voedingsingrediënten produceren.’
Groots en modern, niet kil
Het pand was er, de inrichting volgde. ‘Op de een of andere manier is het CBRE gelukt om elke afdeling een knus en huiselijk gevoel te geven. Dat komt door de meubels, vloer, het kleurgebruik en vele groen. Het gebouw straalt de warmte uit die wij als organisatie ook willen uitdragen. Dát maakt dat mensen er graag komen.’
Even wennen
Na zo’n zeventig jaar in de Zaanstreek, is de overstap naar ‘de grote stad’ best een flinke. ‘Daar hebben we dan ook veel aandacht aan besteed. Onze medewerkers waren zó gewend aan de oude plek, en bezorgd om de drukte, files, verandering. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Gelukkig heeft CBRE ons goed begeleid – zij kennen dit soort trajecten en de zorgen waar medewerkers tegenaan lopen. Vanaf het begin zeiden ze: communicatie is het allerbelangrijkste. Informeren, vragen beantwoorden, geruststellen.’
Op aanraden van CBRE stelde ofi binnen het bedrijf ambassadeurs aan: medewerkers die enthousiast waren over de verhuizing en dat konden overbrengen op de afdelingen. ‘Vervolgens zijn we continu in gesprek geweest met medewerkers en leidinggevenden. We luisterden naar ze en namen hun zorgen serieus. Daardoor neem je er al een hoop weg.’
Zachte landing
Dat heeft zich uitbetaald, want nu we eenmaal over zijn, hoor ik alleen maar positieve verhalen. Vanaf dag één kon iedereen hier prettig werken, dat is echt een prestatie. Die soepele overgang is mede mogelijk gemaakt door de integrale en deskundige dienstverlening van CBRE. Waar ik trots op ben? Dat onze medewerkers – ondanks de verandering en het verkeer– blij zijn met hun nieuwe werkplek.’
Gerelateerde diensten
Ontdek de beste locaties die optimaal toegankelijk zijn voor je toptalenten, leveranciers en klanten.
Jij wilt je geen zorgen hoeven maken, óók niet tijdens cruciale projecten. Onze specialisten regelen ze voor je: van begin tot eind, met zo min mogeli...
De juiste werkplek verbindt collega's met elkaar, waardoor ze veerkrachtiger zijn en beter samenwerken. Bovendien trek je meer nieuwe talenten aan.
Ontwerp ruimtes die passen bij je visie, merk en cultuur. Verbind mensen met elkaar én hun omgeving.
Onze manier van werken is de afgelopen jaren blijvend veranderd en thuiswerken blijft de norm. Wat betekent dit voor de rol en omvang van onze kantoren?
Krijg volledige grip op de kosten van je project. Wij laten weten waar je op moet rekenen én adviseren je bij financiële mee- of tegenvallers.