Case Study

Schneider Electric bewijst: verhuizen is niet altijd de duurzaamste oplossing

Soms is de perfecte oplossing zó dichtbij, dat je een frisse blik nodig hebt om ‘m te zien. Zo verging het Schneider Electric, dat een efficiënter en duurzamer Nederlands hoofdkantoor zocht. Met hulp van CBRE Nederland vond het wereldwijde elektrotechnische bedrijf z’n droomlocatie: hetzelfde pand waar ze al zaten. Maar natuurlijk wel met een serieuze upgrade in techniek, gebruik én faciliteiten. De duurzaamste optie – blijven, meters vrijmaken en materiaal hergebruiken – is soms dus gewoon de beste oplossing.

februari 8, 2023

Office interior

Tijd voor een duurzaam kantoor

Wat Schneider Electric een paar jaar geleden met zijn Nederlandse huisvesting wilde, was meer dan een flinke stap. Het was een reuzesprong in digitalisering, ruimtebesparing én duurzaamheid. Het elektrotechnische werkveld ontwikkelt zich razendsnel en als specialist in energiemanagement en industriële automatisering loopt Schneider Electric wereldwijd voorop. Het bedrijf is tegenwoordig net zo bekend om zijn dataoplossingen en cybersecurity als door kabels en stekkers.

‘We geloofden van onze tenen tot onze kruin dat we dit moesten doen’, vertelt Debby Slofstra, Country President Netherlands bij Schneider Electric. ‘Minder meters, minder verbruik. Geen enorm kantoor meer, met managers in afgesloten kamers. Maar juist digitaliseren, delen, een heel ander soort werkplek creëren en onze mensen daarin meenemen.’

Zo begon het proces

De belangrijkste drijfveer: verduurzaming. Die motivatie leeft wereldwijd bij Schneider Electric, dat sterk inzet op groene techniek en zuinigere huisvesting. Hetzelfde besef zorgde ervoor dat Slofstra in 2019 bij CBRE Nederland aanklopte met het plan om een toekomstbestendig hoofdkantoor te realiseren. ‘We kenden elkaar al een paar jaar’, vertelt Geert Wilmink – Executive Director Advisory & Transaction Service bij CBRE Nederland. ‘Het vertrouwen was er al snel. Bovendien hebben we een gezamenlijke ambitie: we willen echt iets bereiken op het gebied van duurzaamheid. Om iets te veranderen, niet om er beter van te worden.’

Eerst ontdekken wat je nodig hebt

Maar een vraag maakt nog geen concreet en breedgedragen plan. Samen met CBRE koos Schneider Electric ervoor om het eerste stadium zorgvuldig aan te pakken. Wilmink: ‘Vroeger maakten we bij wijze van spreken een rekensommetje van twee minuten, en daarna gingen we door. Nu is dat uitgegroeid tot een uitgebreid en onderzoekgedreven traject, dat uitmondt in een designbrief.’ Daarin komen vragen terug over onder andere werkbehoefte, duurzaamheid, bedrijfscultuur en financiën. ‘Zo’n designbrief gaat in feite niet over vastgoed, maar over hoe je een organisatie faciliteert. Je zet exact op papier wat je wilt hebben, als alle opties nog op tafel liggen.

Samen met Schneider Electric hebben we een gezamenlijke ambitie: we willen echt iets bereiken op het gebied van duurzaamheid. Om iets te veranderen, niet om er onszelf beter van te worden.
Geert WilminkExecutive Director

Stay or go-scenario

Zo kwam er een keuze op tafel te liggen. Schneider Electric kon óf verhuizen naar een geschikte locatie, óf van de huidige iets nieuws maken. Uiteindelijk gaf duurzaamheid de doorslag. Er moest flink verbouwd worden in het Hoofddorpse pand, maar er waren ruimschoots kansen om materiaal te hergebruiken. Het bedrijf kon de twee bovenste verdiepingen vrijmaken en teruggeven aan de gebouweigenaar. Bovendien was de coronacrisis inmiddels aan de gang, dus er was alle ruimte om aan de slag te gaan. Kortom: Schneider Electric bleef.

Bijzonder kantoor, duurzame transformatie

Als je komt aanlopen bij het vernieuwde kantoor in Hoofddorp, zou je even kunnen denken dat er weinig is veranderd. Maar schijn bedriegt. ‘Bij binnenkomst denk je meteen: wauw. Er is groen, licht en goede akoestiek’, zegt Debby Slofstra. Liep je vroeger meteen door naar je vaste bureau, nu kies je per dag een werkplek, afhankelijk van wat je gaat doen. ‘Er zijn focusplekken en verschillende vergaderruimtes. Maar je kunt ook met je collega’s in het werkcafé in de centrale entree gaan zitten. Daar krijg je koffie en gezond eten van Farm Kitchen – een plant-based cateraar die vlak in de buurt zit en met lokale boeren werkt om gezonde biologische lunch te verzorgen.’

schneider-electric-01-1919x1280
Stijn Poelstra fotografie & video
schneider-electric-02-1919x1280
schneider-electric-03-1919x1280
schneider-electric-04-1919x1280
schneider-electric-05-1919x1280
schneider-electric-06-1919x1280
schneider-electric-07-1200x1800
schneider-electric-08-1919x1280
schneider-electric-09-1919x1280
schneider-electric-10-1919x1280
schneider-electric-11-1200x1800
schneider-electric-12-1200x1800
schneider-electric-13-1200x1800
schneider-electric-14-1919x1280
schneider-electric-15-1919x1280

Schneider Journey

Twee dingen waren belangrijk. Ten eerste moest het pand blijven voelen als een Schneider-kantoor. Dus kwam er onder andere een open plafondstructuur om de installatietechnische besturingstechniek, product van SE, in het zicht te houden. En ten tweede moest het personeel steeds in het proces worden betrokken. Het ‘Change management’, vertelt Geert Wilmink, is waarin CBRE zich echt onderscheidt. ‘Zeker bij een technisch bedrijf ligt daar vaak de uitdaging: wensen en behoeften meten en het team meenemen in de verandering.’

‘Dit kostte tijd, maar dat was het absoluut waard’, zegt Debby Slofstra. Schneider Electric had een pand nodig dat paste bij de hoge duurzaamheidsstandaard van het bedrijf. Met minder meters, die je efficiënter gebruikt. Een kleinere footprint met minder energieverbruik. Maar Schneider wilde óók een kantoor dat naadloos aansloot op de organisatie die er dagelijks zou rondlopen. Beide zijn gelukt, blijkt nu.

Wederzijds vertrouwen

Grappig detail: de inspiratie voor het complete proces was The Core, het Nederlandse hoofdkantoor van CBRE. Met hulp van Schneider Electric – toen als leverancier, nog niet als klant – maakte CBRE een aantal jaar geleden van een oude Peugeot-garage een prachtige, duurzame thuisbasis. Zo’n showcase kan gelijkgestemden bij elkaar brengen, bevestigt Debby Slofstra. ‘De beste partners zijn de mensen met een intrinsieke motivatie. Die zelf keuzes maken en bereid zijn om te veranderen. Die heb je nodig om de mooiste stappen te zetten.’

Trends & ontwikkelingen in kantoorhuisvesting

Wilt je als eerste op de hoogte zijn van alle inzichten en deze naast je eigen huisvestingsstrategie kunnen plaatsen?

$name

Gerelateerde diensten

Gerelateerde case studies

Contact