Le Mirage spreekt tot de verbeelding dankzij verbluffende nieuwe entree

Klaar om te starten?

De entree is het visitekaartje van elk pand en kan een echte huurdersmagneet zijn als je een multi-tenant gebouw hebt. Maar dan moet die ruimte wel een verpletterende eerste indruk maken bij bezoekers. Dat kon bij Le Mirage beter. Vandaar dat Investment Manager APF ons inschakelde om de lobby van Le Mirage een flinke make-over te geven. Het resultaat: een betoverende ruimte die de naam van het pand weer eer aandoet.
  • casestudy-le-mirage-warm-welkom

  • le-mirage-breaam-certificering

  • casestudy-le-mirage-20-verhuur

lemirage-utrecht-81
lemirage-utrecht-42
lemirage-utrecht-53
lemirage-utrecht-64
lemirage-utrecht-75
lemirage-utrecht-96
lemirage-utrecht-107
lemirage-utrecht-118
lemirage-utrecht-29

Leven in de brouwerij

Toen Esther van Dort namens APF startte als Investment Manager voor kantoorgebouw Le Mirage in Utrecht, zag ze potentie in het pand. ‘Er lagen kansen om meer huurders aan te trekken en meerwaarde te creëren, maar dan moest er wel eerst flink in uitstraling en kwaliteit worden geïnvesteerd. Een upgrade van de centrale entree en verduurzaming van het gebouw hadden daarbij topprioriteit. CBRE bleek daarvoor de juiste partner.’

Verlanglijst vol verbeteringen

Als je voor de ingang van Le Mirage staat en omhoog kijkt, zie je 22 verdiepingen met veel staal, glas en beton. De ontvangstruimte had een vergelijkbare uitstraling en kwam daardoor wat onpersoonlijk over. ‘In grote lijnen wisten we wel wat er beter kon,’ blikt Esther terug. ‘Het restaurant verdiende een prominentere plek, de buitenruimte werd onvoldoende benut en de receptie moest meer overzicht en gastvrijheid uitstralen.’ Het plan van APF: van de begane grond een plek maken waar huurders graag komen, langer willen verblijven én die uitnodigt tot interactie.
Er lagen kansen om meer huurders te trekken en hogere huurinkomsten te genereren, maar dan moest er wel eerst flink in uitstraling en kwaliteit worden geïnvesteerd. Een upgrade van de centrale hal en verduurzaming van het gebouw hadden daarbij topprioriteit. CBRE bleek daarvoor de juiste partner.

Designconcept vol verrassing en verwondering

lemirage-utrecht-3_image1

CBRE ontwikkelde een nieuwe visie voor de entree van het pand, met de naam van het gebouw als uitgangspunt. Die bood namelijk veel interessante aanknopingspunten: Le Mirage is Frans voor luchtspiegeling, een fata morgana. Daarbij dachten de ontwerpers aan beweging, verwondering en kleur. Elementen die in het oude ontwerp van de entree niet goed naar voren kwamen. In het design kozen ze daarom voor ronde vormen, opvallende contrasten en interieurelementen die het thema versterken.

Vliegende start door gedetailleerde tekeningen

Al in de pitchfase was duidelijk dat het project zo vlot als mogelijk moest worden uitgevoerd. Een pand dat deels in de steigers staat, laat zich immers een stuk lastiger verhuren. Daarom stak CBRE veel energie in het visuele concept en de sfeerimpressies. Dat viel Esther ook op: ‘De pitchpresentatie sprak gelijk tot de verbeelding. Het voorstel was zeer concreet, tot het voorgestelde kleurenpalet aan toe. Zo konden we meteen inschatten of dit idee bij onze doelstellingen paste en zou bijdragen aan het creëren van een spraakmakend kantoorgebouw. Onder leiding van CBRE zijn we vervolgens tot gedetailleerde 3D-ontwerpen gekomen tijdens een aantal co-creatiesessies.’

De pitchpresentatie sprak gelijk tot de verbeelding. Het ontwerpvoorstel van CBRE was zeer concreet, tot het kleurenpalet aan toe. Zo konden we meteen inschatten of dit idee bij ons paste en zou bijdragen aan het creëren van een spraakmakend kantoorgebouw.

Prachtig pand met een duurzaam hart

De herontwikkeling van de begane grond bood een mooie kans om een aantal duurzame elementen aan het pand toe te voegen. Daarom wilde APF graag voor een BREEAM-duurzaamheidscertificaat gaan. ‘De duurzaamheidsexperts van CBRE maakten via een quickscan duidelijk wat we nog moesten aanpassen aan het pand. Dat viel gelukkig best mee, want we hadden al een A-label. We hebben onder andere geïnvesteerd in meer groenvoorziening, waterbesparende elementen toegevoegd en bijvoorbeeld vleermuiskasten en vogelhuisjes geplaatst. Het resultaat? Een BREEAM Very Good-certificaat. Daarmee onderscheiden we ons ten opzichte van andere kantoren in de buurt.’
De duurzaamheidsexperts van CBRE maakten via een quickscan duidelijk wat we nog moesten aanpassen aan het pand. Het resultaat? Een BREEAM Very Good-certificaat. Daarmee onderscheiden we ons ten opzichte van andere kantoren in de buurt.

Le Mirage verwondert weer

Esther is erg tevreden met het resultaat: ‘CBRE is er goed in geslaagd om de gewenste sfeer te creëren. Het kleurrijke ontwerp met bijzondere vormen en verrassende interieurkeuzes hebben de entree een unieke uitstraling gegeven. Uitnodigend, open en vol karakter. Als je binnenkomt, voelt het nu meteen als een warm bad. Het is echt een geheel geworden en alles heeft een high-end vibe. En niet geheel onbelangrijk: de huurders en kandidaten vinden het ook prachtig. Le Mirage is dus weer in ere hersteld, daarbij is het niet enkel tot een luchtspiegeling gebleven, maar een prachtige realiteit. Kom gerust een keer kijken.’

lemirage-utrecht-1_image2

Gerelateerde diensten

Gerelateerde case studies