Case study
In Leiden is het Heineken hoofdkantoor eindelijk zichtbaar
januari 30, 2023

Op zoek naar kantoorruimte in Leiden?
Vind de ruimte die jij zoekt. Kijk welke kantoren te huur staan in Leiden.
Bekijk het aanbod



















Het best bewaarde geheim van Zoeterwoude
‘Logistiek gezien ligt ons oude complex heel gunstig,’ vertelt Joost Martens, Director Legal Affairs bij Heineken en verantwoordelijk voor de verhuizing. ‘Midden in de Randstad en goed bereikbaar voor vrachtwagens die het bier het land in rijden. Maar als je het over uitstraling hebt, is het geen spannende plek. De gebouwen zijn onzichtbaar voor de buitenwereld. Bovendien kun je er slecht komen met het ov. Dat maakt de locatie eigenlijk niet meer geschikt voor een hoofdkantoor.’
Nieuwe generatie wil niet verstopt zitten
Zeker niet nu de tijdgeest is veranderd en kantoren aan andere eisen moeten voldoen. Martens: ‘Het kantoor in Zoeterwoude heeft decennialang prima gefunctioneerd, maar de afgelopen jaren liepen we steeds vaker tegen barrières op. Zo werkte de locatie echt in ons nadeel in de zoektocht naar nieuw talent. De nieuwe generatie werknemers, zéker de mensen die wij zoeken, werkt liever in een bruisende binnenstad. Het is een paar keer voorgekomen dat interessante kandidaten afhaakten toen ze hoorden dat ze in Zoeterwoude terecht zouden komen.’
Het is een paar keer voorgekomen dat interessante kandidaten afhaakten toen ze hoorden dat ze in Zoeterwoude terecht zouden komen.
Andere tijden, andere eisen
‘Daarnaast werken we heel anders dan vroeger. Veel vaker in teams, creatiever en flexibeler. Het oude gebouw faciliteerde die nieuwe werkwijze niet, met z’n lange gangen en afzonderlijke kamertjes.’ En dan waren er nog de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Martens: ‘Ook op dat gebied wilden we een slag slaan. Dat lukte niet in het oude complex; het gebouw lekte aan alle kanten energie.’
Deskundige hulptroepen van CBRE
Kortom, de behoefte aan een nieuw hoofdkantoor begon urgent te worden. Vanuit Heineken kreeg Martens de vraag of hij zich over dit proces wilde ontfermen. Een uitdaging die hij graag aanging: ‘Het leek me interessant, al heb ik weinig ervaring met commercieel vastgoed. Als bedrijfsjurist is de juridische en contractuele kant van het verhaal bekend terrein, de rest minder. Daarom wilde ik dat er een deskundige partij aanhaakte om ons te begeleiden.’
Die partij werd CBRE. ‘Vanwege de goede reputatie,’ zegt Martens. ‘En het feit dat ze zeer veel diensten geïntegreerd aanbieden. Zo heb je als opdrachtgever één adres voor het hele traject. Heel overzichtelijk, en het voorkomt ruis op de lijn.’
Heerlijk heldere huisvestingsambities
De eerste stap was een oriënterende rondreis door de Randstad met een aanhuurconsultant van CBRE. Daarop volgde een creatieve brainstormsessie om de huisvestingsambities aan te scherpen. Martens: ‘Vanuit Heineken deden alle stakeholders mee. Ook zaten er deskundigen van CBRE bij en externe experts. Zij zorgden dat we de juiste discussies voerden. Uiteindelijk wilden we antwoord op de vraag: waar moet ons nieuwe kantoor nou écht aan voldoen?’
Die discussies leidden tot nieuwe inzichten. ‘Zo hadden we een dakterras op ons wensenlijstje, maar in de sessie sneuvelde dat idee. Een dakterras is vanaf de straat onzichtbaar, terwijl dat nu juist een van onze problemen was. Bovendien willen we graag midden in de samenleving staan. Dan moet je dus eigenlijk op de begane grond zitten. Al discussiërend kwamen we op het idee om het hoofdkantoor met een Brewpub te combineren, waar je ook als consument een biertje kunt drinken.’
Al discussiërend kwamen we op het idee om het hoofdkantoor met een Brewpub te combineren.
Gebouw Lorentz vinkt alle hokjes af
Dankzij de aangescherpte ambitie kwam één pand onmiskenbaar bovendrijven. Martens: ‘Dat was gebouw Lorentz in Leiden. BREEAM-gecertificeerde nieuwbouw – dus heel duurzaam. En op een perfecte locatie: midden in de stad, recht tegenover het centraal station. De eerste drie etages bestaan uit kantoorruimte en de begane grond heeft deels een horecabestemming.’
Na wat discussie over de vraag of Leiden écht de nieuwe thuisbasis moest worden – sommige medewerkers wilden graag naar Amsterdam – hakte Heineken de knoop door. ‘Lorentz bood zo veel voordelen dat we er niet meer omheen konden.’ Martens vroeg CBRE om de onderhandelingen te leiden, met als resultaat dat Heineken eind 2018 de kantoren en horecaruimte aanhuurde.
Strategisch schetsen met CBRE
En toen begon de grote transformatie. Martens: ‘Samen met CBRE ontwikkelden we een werkplekconcept, op basis van onderzoek naar het gedrag en de wensen van medewerkers. Zo konden we inventariseren hoeveel werk- en flexplekken we nodig hadden, en waar het kantoor nog meer aan moest voldoen. We wilden bijvoorbeeld dat het interieur toevallige ontmoetingen zou stimuleren. Dat misten we in Zoeterwoude.’
Het Heinekengevoel in huis
Ook de interieurontwerpers van CBRE gingen aan de slag. ‘Om het kantoor een Heinekengevoel te geven, kreeg elke verdieping een eigen thema dat correspondeert met een plek waarmee we verbonden zijn. De begane grond voelt als ‘thuis’, een intieme plek. De eerste verdieping straalt ‘festival’ uit, met uitbundige kleuren en Desperados-branding – dat is ons festivaldrankje. En de tweede verdieping heeft ‘horeca’ als thema, met veel koper- en bruintinten. Als een rode draad door het hele pand loopt op de vloer een groene draad; de kleur van ons merk.’
Samen beslissen creëert draagvlak
Bij de ontwikkeling van het interieur werden ook medewerkers betrokken. Martens: ‘Als je met je organisatie gaat verhuizen, is het belangrijk dat je ook figuurlijk iedereen meekrijgt. Daarom hebben we een klankbordgroep opgezet van 40 medewerkers van verschillende afdelingen. CBRE hielp bij de communicatie.’
Als je met je organisatie gaat verhuizen, is het belangrijk dat je ook figuurlijk iedereen meekrijgt.
Het sluitstuk: de verhuizing
In augustus 2020 verhuisde het voltallige Nederlandse hoofdkantoor van Zoeterwoude naar Leiden. Het geplande openingsfeest met een bekende dj op het stationsplein ging vanwege corona helaas niet door. ‘In plaats daarvan hielden we een bijeenkomst met iedereen die direct bij het project betrokken was. Ook de mensen van CBRE waren erbij. Het was ontzettend fijn om hen er tijdens het hele proces bij te hebben, ze zetten altijd een extra stap. Mede dankzij hen is onze verhuizing naar Lorentz een succes geworden.’
Het was ontzettend fijn om CBRE er tijdens het hele proces bij te hebben, ze zetten altijd een extra stap.
Dé route naar een hybride organisatie
Succesvol hybride werken? Dan is er balans nodig in je bricks, bytes en behavior. CBRE kan je daarbij helpen. Bijvoorbeeld met Spacer, dé eerste stap naar jouw hybride werkplekstrategie.

Gerelateerde diensten
Ontwerp ruimtes die passen bij je visie, merk en cultuur. Verbind mensen met elkaar én hun omgeving.
De juiste werkplek verbindt collega's met elkaar, waardoor ze veerkrachtiger zijn en beter samenwerken. Bovendien trek je meer nieuwe talenten aan én ...
Jij wilt je geen zorgen hoeven maken, óók niet tijdens cruciale projecten. Onze specialisten regelen ze voor je: van begin tot eind, met zo min mogeli...