Case Study

Zurich Gruppe Deutschland transformeert voormalig warenhuis tot werkplek van de toekomst

maart 21, 2023

Kantoor met rooftop restaurant Rokin District Amsterdam

Toen Hudson’s Bay in 2019 uit Nederland vertrok, werd het nogmaals duidelijk: warenhuizen krijgen hier maar lastig voet aan de grond. Een groot deel van de ruimte die de Canadese keten in Amsterdam huurde, is eigendom van de Zwitsers-Duitse verzekeringsmaatschappij Zurich Gruppe Deutschland. Het gaat om twee panden aan het Rokin en de rijksmonumentale Vleeshal aan het Nesplein. Zodra deze locaties vrijkwamen, zag fintech-bedrijf Adyen z’n kans schoon: dit zou de perfecte plek zijn voor een nieuw hoofdkantoor. In de herontwikkelingsfase die hierop volgde, zag CBRE er namens Zurich op toe dat het project succesvol werd uitgevoerd.

exterieur voormalig winkelpand
Gemeenschappelijke ontmoetingsplek in een kantoorgebouw
Rooftop restaurant
Werkplekken met een industrieel plafond
Open constructie van werkplekken en het trappenhuis
Exterieur van een rijksmonumentaal pand
Café restaurant entree

Adyen nam het voortouw bij de transformatie van winkel- tot kantoorruimte en had ambitieuze plannen, vertelt Stefan Ziegler. Als Head of Development Management bij Zurich was hij nauw betrokken bij de herontwikkeling van de Amsterdamse panden. ‘Adyen tekende het huurcontract vlak na de eerste corona-uitbraak, wat voor diverse uitdagingen zorgde. Vanwege alle lockdowns konden mijn collega’s en ik niet naar Nederland komen, waardoor al onze communicatie digitaal moest plaatsvinden. Het was daarom prettig om samen te werken met een ervaren lokale partij als CBRE, die voor ons de Development Monitoring uitvoerde.’

Partner op Hollandse bodem

Onder andere door tussentijdse toetsmomenten in te lassen, op locatie langs te gaan en mee te lezen met documentatie, behartigde CBRE de belangen van Zurich. Zo hield de afdeling Development Services in de gaten of de redevelopment agreement werd nageleefd en beoordeelde het team de wijzigingen die Adyen voorstelde. Daarnaast adviseerde CBRE over de installatietechnische-eisen, aangezien er op dat gebied grote verschillen bestaan tussen warenhuizen en kantoorgebouwen.

Ziegler: ‘CBRE’s betrokkenheid was enorm waardevol, omdat ze voor een goede balans zorgden tussen proactief handelen en overleg met Zurich. Als er ter plekke een besluit moest worden genomen, kwamen ze altijd met een passende oplossing. Doordat CBRE goed samenwerkte en meedacht met Adyen, verliep het project soepel – ook onder onvoorspelbare omstandigheden.’

Waardevol advies

Vooral op het gebied van lokale wetgeving speelde CBRE een cruciale rol, gaat Ziegler verder. ‘De gebouwen aan het Rokin en het Nesplein zijn bepaald geen standaard kantoorruimtes. Zo dateert de Vleeshal uit de 18e eeuw, waardoor er allerlei vergunningen nodig waren voordat de renovatie kon beginnen. Daarnaast wijken Nederlandse bouwnormen af van wat we in Duitsland gewend zijn: een overeenkomst met een aannemer ziet er bijvoorbeeld heel anders uit, omdat de eisen die je als opdrachtgever mag stellen in beide landen verschillen. Het was dus ideaal om een partner op locatie te hebben die de taal spreekt en uitgebreide vakkennis heeft over lokale wetgeving.’

Duurzaam tot de nok

Zurich en Adyen spraken al vroeg in het ontwikkelproces af om duurzaamheid een grote rol te laten spelen. ‘Vanwege de aard van de gebouwen was dat best een uitdaging,’ vertelt Ziegler. ‘Maar dankzij allerlei innovatieve maatregelen is er een duurzaam gebouw gerealiseerd. Zo zijn alle klimaatinstallaties verduurzaamd en is de vloer bedekt met speciale bakstenen, gemaakt van geüpcycled afval.’

Dankzij de inspanningen van Adyen en hulp van CBRE slaagden de partijen en zelfs in om zonnepanelen op de Vleeshal te plaatsen. Een geweldige prestatie, aldus Ziegler. ‘Het komt niet vaak voor dat de gemeente toestemming geeft voor dit soort aanpassingen bij monumentale panden, maar we wilden het toch proberen. We zijn dan ook heel blij dat het is gelukt!’

Hedendaagse herinnering

Ondanks de uitgebreide renovatie, wist Adyen de rijke geschiedenis van de drie panden te bewaren. Zo behield het bedrijf de roltrappen die eerder Hudson’s Bay-bezoekers van de begane grond naar de eerste verdieping brachten. Geen voor de hand liggende keuze, vindt Ziegler. ‘De meeste partijen zouden dit soort elementen direct weghalen, maar Adyen denkt buiten de gebaande paden. De uitkomst is een kantoorruimte van de toekomst, met faciliteiten die je zelden op andere werkplekken ziet.’ Het gebouw heeft bijvoorbeeld veel samenwerkplekken en een eigen restaurant – mét schitterend uitzicht over de stad.

Panorama view van de binnenstad van Amsterdam

Volgens Ziegler was de rol van CBRE onmisbaar in de onderhandel- en ontwerpfase, juist omdat het zo’n atypisch project was. ‘Tijdens de Development Monitoring deelden ze niet alleen hun kennis en expertise, maar waren ze ook altijd bereid om mee te denken. Zonder die flexibiliteit hadden we dit prachtige eindresultaat nooit kunnen bereiken.’

Gerelateerde diensten

Gerelateerde case studies

Contact