Case study
Toekomstschets van het Amsterdamse winkellandschap
juni 6, 2023

Lekker een dagje shoppen in Amsterdam: langs etalages slenteren met ’n wafel in de hand, een vintagezaak induiken en daarna de nieuwste iPhone te bekijken. De binnenstad trekt een breed scala aan bezoekers – een vertrouwd straatbeeld, maar blijft dat ook zo? Want het winkellandschap verandert continu. Hoe speel je in op nieuwe trends, oftewel: hoe maak je winkelgebieden in het centrum van een grote stad future-proof voor bewoners en bezoekers? Om daar een antwoord op te krijgen, schakelde Luuk Appelman, beleidsmaker bij de gemeente Amsterdam, het data- en researchsteam van CBRE in.
Op onderzoek uit
Een sportschool in de binnenstad, of een hip kantoor? Eigenaren van winkelpanden zien de stad veranderen, en zouden daar graag op inspelen door ook eens andere functies te verkennen. Luuk: ‘Dat kan niet zolang ze gebonden zijn aan de huidige regelgeving, dus daar is nieuw beleid voor nodig. Maar de gemeente gaat niet over één nacht ijs, en wil zich eerst een beter beeld vormen van het huidige winkellandschap.’
Wat zijn de feiten?
‘Veel mensen denken bij Amsterdam aan een meute toeristen die zich een weg baant langs souvenirwinkels, coffeeshops en Nutella-toko’s. Om die reden zou “de Amsterdammer” de binnenstad mijden. Maar is dat wel zo? En wat betekent de opkomst van e-commerce voor de toekomst van fysieke winkels? Bovendien was niet duidelijk in hoeverre er sprake is van structurele leegstand’, vertelt Luuk. De gemeente Amsterdam heeft zelf niet de expertise in huis om die vragen te beantwoorden – het onderzoeksteam van CBRE wél.
De stad in data
Onder leiding van Frank Verwoerd maakte het data- en researchteam een clusterindeling van alle winkelgebieden, op basis van gps-gegevens van bezoekers en andere kenmerken van verschillende winkelstraten. Ze identificeerden in totaal vijf clustergebieden, elk met een eigen bezoekersprofiel. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat maar twee clusters een hoge toeristendruk hebben en dat elders juist veel Amsterdammers komen. Luuk: ‘Die eerste fase was voor ons meteen al erg interessant, want door deze indeling kregen we overzicht: in welke winkelstraten is er structurele leegstand en moeten we misschien nieuw beleid maken – en welke winkelstraten functioneren eigenlijk prima?’
Anders ingevuld?
Een winkelstraat wil je niet onderbreken, want dan denken bezoekers dat het daar ophoudt en stoppen ze met shoppen, vertelt Luuk. ‘Als je een pand een andere functie wilt geven – oftewel: alternatief aanwenden – moet je daar dus goed over nadenken.’ De data analyse van Frank en zijn collega’s laat zien in welke gebieden de transformatie naar woningen de winkelfunctie niet belemmert. Ze namen ook sociale overwegingen mee in hun conclusies. Luuk: ‘Sommige maatschappelijke organisaties wil je óók in het centrum, maar de eigenaren kunnen geen hoge huur betalen. Denk aan een kinderdagverblijf of een gezondheidscentrum. Daar kun je als gemeente je beleid op aanpassen en bijvoorbeeld subsidie voor vrij maken.’
Europees onderzoek
Verder was de gemeente ook erg benieuwd hoe het er in de rest van Europa aan toegaat. Doordat CBRE in talloze steden kantoren heeft, kon het researchteam die informatie makkelijk achterhalen. Luuk: ‘We waren geïnteresseerd in steden waar veel toeristen komen, maar Frank adviseerde ons om ook op andere trends te focussen. Een belangrijke ontwikkeling is bijvoorbeeld die van e-commerce: in 2030 vindt in Nederland 30 procent van de aankopen online plaats. Dat heeft invloed op het aanbod aan fysieke winkels. Steden als Dublin en Londen zitten nu al op dat aandeel en zijn dus goed vergelijkingsmateriaal. Die data helpen ons om winkelgebieden toekomstbestendig te maken.’
Iedereen om de tafel
Gedegen onderzoek stopt niet bij een rapport, je moet partijen erbij blijven betrekken, vindt Luuk. ‘Dat deden Frank en zijn collega’s heel organisch. In een eerder stadium hielden ze een presentatie voor de wethouder, zodat die vanaf het begin betrokken was bij het onderzoek. Later verzorgden ze een bijeenkomst met pandeigenaren over de alternatieve wendbaarheid. Omdat ze weten wat er op de vastgoedmarkt speelt, zijn ze voor hen een gelijkwaardige gesprekspartner. Dat helpt om draagvlak te creëren. Van opzet tot nazorg: met dit onderzoek heeft het data- en researchteam een fundament gelegd voor nieuwe stappen op beleidsniveau. Nu ligt de bal bij ons – werk aan de winkel dus!’
Ook interessant
-
Persbericht
Pipoos huurt winkelruimte in Enschede
Pipoos, de grootste winkelketen in hobbyartikelen van Nederland en België, heeft een langjarige huurovereenkomst gesloten voor ca. 230 m² winkelruimte aan de Klanderij 29 in Enschede.
-
Persbericht
Le Creuset huurt winkelruimte in Amsterdam
De Franse retailer Le Creuset breidt uit door het huren van een nieuwe winkel aan de Van Baerlestraat 36 in Amsterdam.
-
Persbericht
Dunavast verwerft PARK15 in Oosterhout
Deze aankoop van Dunavast betreft vijf retailunits, zijnde een McDonald’s, Fat Phill’s, Subway, Karwas en een onbemand Shell-tankstation gelegen op PARK15 in Oosterhout.
-
Boek | Intelligente investering
Real Estate Market Outlook 2025
In CBRE’s Real Estate Market Outlook 2025 ontdek je de laatste vastgoedtrends. Van economische stabiliteit tot investeringskansen: je leest het in onze publicatie.
-
Hoofdstuk
Financieringsmarkt
De inflatie is gestabiliseerd en de renteafbouw van de ECB zorgt voor rust in de financieringsmarkt. Financiers zijn optimistischer over vastgoed dan beleggers.
Gerelateerde diensten
Update je locatiestrategie met behulp van uitgebreide datasets: van basislocatiekaarten tot complexe voorspellende modellen.
Maak de juiste investeringsbeslissingen met onze data-analyse mogelijkheden om prestaties te verbeteren en marktprognoses te kunnen doen.
Gebruik de nieuwste technieken om elk onderdeel van je gebouw een waardevolle functie te geven: van systemen tot indeling, van exterieur tot interieur.
Ontdek de waarde van je vastgoed met behulp van onze waarderings-, taxatie- en adviesexperts.
Neem grote, impactvolle beslissingen op basis van geïntegreerde data-oplossingen en een deskundige analyse van je bedrijfsprestaties.