Core Talks

Key takeaways Core Talk: Duurzaamheid & ESG

ESG is niet alleen een noodzakelijk, maar ook een kansrijk onderdeel van een slimme huisvestingsstrategie. En ook in jouw bedrijf kun je er direct mee aan de slag. We hebben de belangrijkste punten per spreker voor je op een rij gezet.

Person hosting an event

Bekijk hier de recording

  1. Frank Verwoerd | Head of Research bij CBRE

    ESG-strategie is a license to operate voor elke bedrijf in de toekomst. Gedreven door de opkomst van Gen Z worden bedrijven er telkens meer toe gedwongen om sociale verantwoordelijkheid te pakken en transparant te zijn over hun activiteiten.

    Gen Z speelt niet alleen als consument een belangrijke rol als katalysator voor een ESG-strategie bij bedrijven maar ook doordat over 8 jaar 1/3 van de beroepsbevolking een Gen Z’er is.

    Wil je het juiste talent aan je binden, moet je operationele bedrijfsvoering doorvlochten zijn van ESG. Zo niet, dan laten bedrijven, consumenten en werknemers je op termijn links liggen.

    Wil je voorop lopen? Richt je dan telkens meer op de S van ESG, de E wordt telkens meer als ‘hygiëne’ gezien, wat er gewoon bij elk bedrijf al moet zijn.
  2. Debby Slofstra | Country President bij Schneider Electric

    Huisvesting heeft een significante impact op de duurzaamheid van bedrijven. Denk voor een positief effect hierop aan het reduceren van je footprint, het energiezuinig maken van je kantooromgeving én het gebruik van duurzame en circulaire materialen bij de inrichting.

    Als je verduurzaming en/of huisvestingsveranderingen door wilt voeren in je organisatie, neem dan je hele organisatie mee in je planvorming. Bijvoorbeeld door een creatieve sessies met een goede dwarsdoorsnede van het bedrijf te organiseren, om van verschillende perspectieven te verzamelen én draagvlak te creëren. 

    Het belangrijkste advies van Debby Slofstra, Country President bij Schneider Electric, voor organisatie die aan de slag gaan met ESG: Je moet aan twee kanten werken. De harde kant, denk daarbij aan zaken als energie, verpakkingen etc. Maar ook heel belangrijk: de zachte kant, met o.a. het gedrag van mensen. Meet het effect van je maatregelen zodat je echt kan sturen op effectieve gedragsverandering.
  3. Jouri Schoemaker | Founder & CEO bij Pieter Pot

    Zorg als bedrijf dat de duurzame keuze ook de verleidelijke keuze is. Combineer duurzaamheid en gemak tot: ecovenience (ecofriendly + convenient). Op die manier verleid je je doelgroep met een win-win situatie. 

    Een goed idee voor verduurzaming is een belangrijke start. Maar de uitdaging zit vervolgens in de realisatie, in de uitvoer van dat idee. Het valideren van je idee en het blijven valideren is een cruciale stap om iets te ontwikkelen en ergens in te investeren dat ook daadwerkelijk werkt. Valideren kan al op kleine schaal (zie het flyer experiment van Pieter Pot), maar is wel echt essentieel en helpt je om mensen te enthousiasmeren voor jouw idee. 

    Als je begint met het implementeren van ESG, kies dan een aspect van ESG dat jouw persoonlijk raakt en motiveert. Staar je niet blind op het hele spectrum van ESG, maar begin met iets waar je intrinsieke motivatie voor voelt. Als je daar eenmaal succesvol in bent, kan de verdere uitrol van een breder ESG beleid volgen.
  4. Bob Hendrikx | CEO & Founder Loop Biotech

    Loop heeft een levende doodskist, gemaakt van paddenstoelen, ontwikkeld. Een volledig lokaal, Nederlands product.

    Een duurzaam product betekent niet automatisch dat je een duurzame organisatie hebt. Om dit echt door te voeren zegt Bob (CEO en oprichter van Loop): ‘Kies bij elke keuze die je maakt, voor de meest duurzame optie. Of het nu gaat om transport van je product, of de lunch van je personeel.’
     
    Als je daarbij kijkt naar de mensen in je organisatie, stelt hij: ‘Zie je mensen als topsporters. Hard werken, maar ook goed voor jezelf zorgen. Zo hebben wij regelmatig een masseur op kantoor, een trefbalzaal voor ontspanning en heeft iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan’.
  5. Frank Hoelierhoek | Verkoopmanager bij a.s.r. Vitality

    Amplitie staat steeds vaker hoog op de agenda van bedrijven. Dit is een vorm van positieve organisatiepsychologie. Het richt zich op het versterken en in de kracht zetten van alle medewerkers, in plaats van op het voorkomen of herstellen van een beperkte groep. Meer weten over amplitie?

    Een aantal tips om zelf met werknemersvitaliteit aan de slag te gaan: Zorg dat medewerkersvitaliteit wordt gedragen door het management en HR, maar dat het ook iets wordt van de organisatie zelf. Dit kun je realiseren door bijvoorbeeld met verschillende aanvoerders vanuit de organisatie te werken, die initiatieven kunnen opzetten en uitrollen. Het opstellen van een jaarkalender op het gebied van vitaliteit zorgt ervoor dat dit thema het gehele jaar de aandacht krijgt.

    Geef daarnaast als manager het goede voorbeeld op het vlak van vitaliteit. Teams waarbij de manager een actieve rol pakt op dit vlak komen letterlijk en figuurlijk sneller in beweging. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het initiëren van wandeloverleg,  laat  zien dat je zelf wel eens sport tijdens werktijd en spreek uit wat dit doet met je productiviteit. En ga vooral het gesprek aan met je team: wat heb je nodig, wat geeft je energie en hoe kan ik je hierbij helpen?
     

Gerelateerde diensten

  • Bespaar op je kosten voor gas, water en stroom, en implementeer verduurzamingsoplossingen met behulp van onze wereldwijde deskundigen.

  • Gebruik je vastgoed in jouw voordeel. Haal alles uit je vastgoed met behulp van onze analyses en technologieën. Samen realiseren we oplossingen die mensen en organisaties helpen groeien.

  • Goede kwaliteit zit ‘m in de details. Neem elk onderdeel van je bedrijfs- of investeringsstrategie onder de loep en bereik je doelen met onze vastgoedoplossingen.

Contact