redirect pin user minus plus fax mobile-phone office-phone data envelope globe outlook retail close line-arrow-down solid-triangle-down facebook globe2 google hamburger line-arrow-left solid-triangle-left linkedin wechat play-btn line-arrow-right arrow-right solid-triangle-right search twitter line-arrow-up solid-triangle-up calendar globe-americas globe-apac globe-emea external-link music picture paper pictures play gallery download rss-feed vcard account-loading collection external-link2 internal-link share-link icon-close2
Hoe werkt hybride werken eigenlijk bij CBRE zelf?
Een complete handleiding voor hybride werken

Een complete handleiding voor hybride werken

Vraag de whitepaper aan en ontdek hoe je aan de slag kunt met een hybride oplossing die past bij jouw organisatie.
‘Practice what you preach’: altijd een verstandig idee, maar helemaal als je klanten adviseert over processen die je tegelijkertijd zelf doormaakt. Hybride werken in dit geval. Want ook voor CBRE geldt: terug naar kantoor? Ja. Terug naar normaal? Nee. Tenminste, niet de pre-coronaversie. Hoe dan wél, is de vraag waar wij net zo goed tegenaan liepen. Consultant Sietske Baarsma begeleidde intern hetzelfde proces dat we met onze klanten doorlopen en serveert nuttige tips uit eigen keuken. Successen én obstakels, want: “We zijn een gewoon bedrijf, dus niets menselijks is ons vreemd.”

‘Eerst onderzoeken, dan beslissen. Zo werken we met onze klanten, het zou dus raar zijn als we daar zelf van afwijken. Slechts twee uitkomsten lagen vooraf vast – de ene principieel, de andere praktisch. CBRE werkte vóór de pandemie al hybride, en dat wilden we per se blijven doen. Daarnaast telt ons hoofdkantoor ruim twee keer zo veel collega’s als werkplekken. Pandemie of niet: met z’n allen vijf dagen naar kantoor is onmogelijk. Met die harde kaders als uitgangspunt begonnen we aan onze puzzel. Een gestructureerd proces in vier fasen. Waarbij je af en toe de wind mee hebt, maar soms ook terug moet naar de tekentafel.’

Fase 1: onderzoeken

Kwantitatief: 2 enquêtes


‘Voorafgaand aan ons kwantitatieve onderzoek – bestaande uit twee enquêtes – besloten we de hele organisatie te betrekken en iedereen via een town hall meeting op de hoogte stellen. Dit zorgde voor een collectief gevoel van urgentie én commitment, wat zich direct uitbetaalde in waardevolle input. De eerste survey peilde het sentiment rond thuiswerken, en het aantal dagen dat mensen straks terug naar kantoor willen. Hierna volgde een enquête die uitgebreid informeerde naar hoe mensen doorgaans werken: alleen of samen, gepland of ad hoc, gefocust of niet, virtueel of fysiek.’

casestudy hybride transitie The Core_V1-07
casestudy hybride transitie The Core_V1-08

Hold your horses


‘Overhaaste conclusies liggen nu op de loer. Zo verwacht je dat alle afdelingen met een hoog focusprofiel liever alleen, virtueel en op afstand werken. Voor Finance-medewerkers bleek dat inderdaad zo te zijn; voor hen was thuiswerken geen probleem. De collega’s bij Valuations hadden hetzelfde profiel, maar doen veel ad-hocwerk en willen juist regelmatig samen op kantoor zijn om deadlines te halen, spoedklussen te verdelen en junioren te begeleiden. Kortom: gelijke profielen, andere wensen. Hieruit blijkt ook het belang van interviews. Deze zijn noodzakelijk om de kwantitatieve data te interpreteren. Zo voorkom je binnenbochten en dwaalsporen.’

Kwalitatief: 1-op-1 interviews


‘Een persoonlijk gesprek met 550 mensen voegt niet veel meer toe dan een dwarsdoorsnede van de organisatie. Daarom ondervroegen we representatieve geledingen, zoals MT-leden van de business units, Young Professionals en DNA – een roulerende club CBRE-cultuurdragers. Als je wilt weten wat verschillende mensen ergens van vinden, dan zul je ze hetzelfde moeten vragen. Toch leed de spontaniteit van de interviews niet onder de rode draad: hoe ziet je week eruit, hoe werkt je team samen en welke rol speelt kantoor voor je? Deze aanpak leverde zowel verrassende als bruikbare resultaten op.’

Fase 2: valideren

‘Nadat we alle kwantitatieve data en kwalitatieve informatie hadden geanalyseerd, was het tijd om de gezamenlijke uitkomsten te toetsen bij de deelnemers. We vroegen wat hen opviel, of de resultaten begrijpelijk waren en of ze zich erin herkenden. Bevestiging alom, met als belangrijkste inzicht dat er binnen CBRE grote verschillen bestaan in de manier waarop we willen werken: sommige groepen vinden het veel belangrijker om fysiek samen te komen dan anderen. Die erkenning schept ruimte voor begrip en acceptatie, voor elkaar en van de noodzaak om kantoor anders te gaan gebruiken.’

We zijn er bijna… (maar nog niet hélemaal)


‘Zo kropen we langzaam richting eindscenario’s die recht doen aan de onderzoeksresultaten. We clusterden alle nuances zo goed en eerlijk mogelijk tot we twee hoofdprofielen overhielden: aan de ene kant medewerkers die graag naar kantoor komen, maar net zo goed thuis kunnen en willen werken. Aan de andere kant collega’s voor wie fysiek samenwerken veel belangrijker is, of zelfs onmisbaar. Na flink wat rekenen, passen en meten hebben we zones aan deze teams toegewezen; ‘spots’ noemen wij die zones.

Fase 3: presenteren en beslissen

‘In de boardroom liepen de eerste reacties uiteen: van geglimlach tot gefrons. Verandering is op elke etage even wennen, maar ook daar is ruimte voor. Na nog wat schaven en schuiven hakte het bestuur definitief de knoop door. Met safety first als belangrijkste introductievoorwaarde, nam de board onderstaand besluit. Met wat goede wil van het virus wordt het voor CBRE dus een hybride herfst!

Gerelateerde diensten

Dankzij corona raken verschillende werktrends in een stroomversnelling. Je kantoor krijgt hierdoor blijvend een andere functie. Afwisselend thuis en op kantoor werken, is de nieuwe standaard. CBRE begeleidt je naar een hybride werkplekstrategie waarin je kantoor weer waarde toevoegt.
Verhuis je naar een nieuw kantoor of is het huidige interieur niet meer van deze tijd? Dan ontwikkelt onze full-service designstudio samen met jou een nieuw concept.
Je huisvestingswensen veranderen, net als de omstandigheden waarin je bedrijf opereert. Wat er ook gebeurt, je huisvesting moet jouw organisatie blijven helpen om optimaal te presteren. Samen met jou evalueren we je huisvestingsportefeuille.
Loopt je huurcontract af, dan is dat een logisch moment om je huisvesting te evalueren. Voldoet alles nog aan je eisen? Wil je extra ruimte huren, afstoten, of kun je toch beter verhuizen? We helpen je de best passende huisvestingoplossing te vinden.
Of je nu een bedrijfspand laat bouwen of verhuist naar een bestaand kantoor: bij een huisvestingswissel komt er veel op je af. We ondersteunen je tijdens dit complexe proces.
Een fusie, reorganisatie of radicale cultuurshift: als je organisatie ingrijpend verandert, is het belangrijk dat je werkplek meebeweegt. We onderzoeken welk concept het beste aansluit bij je organisatie, en ondersteunen je bij de implementatie.

Contact

Wouter Oosting 800x604
Wouter Oosting
Senior Director Workplace Strategies
+31 (0) 20 626 26 91
+31 65 023 07 38
sietske-baarsma-senior-consultant-cbre
Sietske Baarsma
Associate Director
+31 20 204 40 79
Hank Noordhuis 800x604
Hank Noordhuis
Senior Director Tenant Representation
+31 202044352
+31 651926649