redirect pin user minus plus fax mobile-phone office-phone data envelope globe outlook retail close line-arrow-down solid-triangle-down facebook globe2 google hamburger line-arrow-left solid-triangle-left linkedin wechat play-btn line-arrow-right arrow-right solid-triangle-right search twitter line-arrow-up solid-triangle-up calendar globe-americas globe-apac globe-emea external-link music picture paper pictures play gallery download rss-feed vcard account-loading collection external-link2 internal-link share-link icon-close2

Loyens & Loeff: van lege kavel naar high-end kantoortoren

10 november 2021
Wanneer je besluit om een gloednieuw kantoor te laten bouwen, dan start er een complex traject waarin uiteenlopende partijen nauw moeten samenwerken: van gemeente tot projectontwikkelaar, van interieurarchitect tot aannemer. Internationaal advocatenkantoor Loyens & Loeff schakelde CBRE in om de bouw van hun kantoor in Amsterdam van begin tot eind te bewaken en coördineren.

Gebouw in vierkante meters icoon

Vijf sterren gebouw icoon

Gecertificeerd persoon icoon

Should I stay, or should I go?


‘We hebben eerst nog gekeken of we onze oude locatie konden verbouwen,’ vertelt Patrick van Oppen, partner Corporate Tax Services en kantoorleider Amsterdam bij Loyens & Loeff. ‘Maar dat bleek niet haalbaar. CBRE liet ons verschillende mogelijkheden zien: verbouwen, verhuizen naar een bestaand pand of helemaal opnieuw beginnen met nieuwbouw. Uit die analyse bleek dat de rek er op onze oude locatie echt uit was. Een verbouwing zou ons niet genoeg vooruithelpen, terwijl we wel maanden in de herrie en het stof zouden zitten. Dus zijn we buiten de deur gaan kijken.



‘CBRE liet ons verschillende mogelijkheden zien: verbouwen, verhuizen naar een bestaand pand of helemaal opnieuw beginnen met nieuwbouw. Uit die analyse bleek dat de rek er op onze oude locatie echt uit was.’

Sluimerende optie verzilveren


‘Samen met CBRE hebben we verschillende leegstaande kantoren en kavels verkend. Tijdens die zoektocht werd een “sluimerende” mogelijkheid ineens weer interessant: aan de westkant van de Zuidas hadden we een stuk grond in optie. Minder goed bereikbaar dan onze oude plek, maar wel in het hart van de Nederlandse legal- en finance-wereld. Bovendien konden we er iets laten bouwen dat volledig naar onze smaak zou zijn. Uiteindelijk besloten we hiervoor te gaan,’ aldus Van Oppen.

Eisen opstellen met de hele organisatie


Een kale kavel spreekt alleen niet erg tot de verbeelding, merkte Van Oppen. ‘Daardoor was niet iedereen meteen enthousiast. Om collega’s meer bij het proces te betrekken, hebben we intern de vraag uitgezet: waar moet het nieuwe pand aan voldoen? Daar kwamen zeer gevarieerde antwoorden op. De een bekeek het gebouw door de ogen van een bezoeker, anderen concentreerden zich op de werkplekken. Zo ontwierpen we gezamenlijk een plan van eisen. Samen met CBRE hebben we dat verder verfijnd.’

Een compleet plan op tafel


Bovenaanzicht trappenhuisDat plan van eisen moest nog wel langs de gemeente, vertelt van Oppen. ‘Ook zij stelden eisen aan ons project. Een voorwaarde was bijvoorbeeld dat het gebouw 80 meter hoog moest worden, zodat het beter in de omgeving zou passen. En er moest, naast ons kantoor, een commerciële functie komen. Allemaal punten die CBRE nog voor de tender heeft geïnventariseerd en in de uitvraag naar projectontwikkelaars heeft gecommuniceerd.’


Pitchrondes voor buiten en binnen


Met een compleet plan van eisen op de plank was het tijd voor de volgende stap: projectontwikkelaars uitnodigen om een concept te presenteren. Uiteindelijk kwamen er drie partijen pitchen. ‘Het ontwerp voor “Hourglass” was onze winnaar. Een gebouw met een warme, klassieke, internationale uitstraling. Met ook ruimte voor een vijfsterren longstay-hotel en restaurant. Dat is de commerciële functie.’ Omdat Hourglass casco zou worden opgeleverd, moest er ook nog een interieurarchitect worden aangehaakt. Daarin volgden Loyens & Loeff en CBRE dezelfde aanpak: ‘Eerst een uitvraag doen op basis van ons plan van eisen, dan op basis van de inzendingen een longlist samenstellen, en die inkorten tot een shortlist. De overgebleven partijen – dat waren er weer drie – kwamen pitchen.’

 


‘CBRE begeleidde ons in de keuze voor een interieurarchitect: welk van de interieurs sloot het beste aan op onze wensen? En welk design drukte onze identiteit het sterkst uit?’

Interieur kiezen: de beste van drie


Het pitchen gebeurde op één dag, georganiseerd door CBRE. ‘Heel inspirerend om je eigen ideeën op verschillende manieren in een ontwerp vertaald te zien,’ zegt Van Oppen. ‘Het was ook moeilijk kiezen. Gelukkig begeleidde CBRE ons hierbij: welk van de interieurs sloot het beste aan op onze wensen? En welk design drukte onze identiteit het sterkst uit?’ ‘Onze keuze viel op een ontwerp dat op alle niveaus kwaliteit en transparantie uitstraalde. CBRE is hier vervolgens mee naar de architect en projectontwikkelaar gegaan, om te checken of het interieurconcept binnen het totale plan paste. Waar nodig gaven ze aan de betrokken partijen aanpassingen door – een complexe balanceer-act om de afzonderlijke eisen en plannen bij elkaar te krijgen.’

CBRE houdt partijen bij elkaar


In 2017 ging de cascobouw van start. Van Oppen: ‘Bij dat proces had de ontwikkelaar de leiding, maar CBRE heeft namens ons de technische en inhoudelijke controle gedaan. Ook vertegenwoordigden ze ons bij alle afstemmingsoverleggen. Twee jaar later startte de afbouw, dwars door de cascobouw heen om tijdwinst te boeken. Dat traject is door CBRE gecoördineerd. Zij hielden het overzicht, informeerden ons, en bewaakten planning en budget. Hierdoor hielden wij grip op het project, zonder dat we daar zelf dedicated op moesten werken.’

 


‘CBRE hield het overzicht, informeerde ons, en bewaakte planning en budget. Hierdoor hielden wij grip op het project, zonder dat we daar zelf dedicated op moesten werken.’

Snel omschakelen naar corona-modus


Werk en ontmoetingsruimteGebouw Hourglass, met z’n state-of-the-art interieur, opende de deuren in september 2020. Midden in het coronajaar dus: ‘In de zomermaanden hadden we als samenleving wat meer vrijheid,’ zegt Van Oppen. ‘Maar vanaf oktober moest iedereen weer thuiswerken. Gelukkig konden wij snel overschakelen, mede dankzij ons nieuwe kantoor. Dat is beter ingericht op flexibel werken dan onze vorige locatie. Al onze collega’s konden een laptop mee naar huis nemen.’

 


‘We blijven met CBRE in gesprek om de terugkeer naar kantoor en hybride werken, goed te organiseren.’

Een hybride toekomst?


Net als veel andere organisaties, ziet ook Loyens & Loeff een toekomst van hybride werken voor zich: afwisselend thuis en op kantoor. Van Oppen: ‘Maar kantoor blijft onze kern. Dit is waar de Loyens & Loeff-cultuur ontstaat, doordat collega’s elkaar ontmoeten en met elkaar samenwerken. En zeker voor junior consultants is het belangrijk om hier te kunnen zijn. Op kantoor pik je ook het telefoongesprek tussen je mentor en een pittige klant op. Dat is ongelofelijk leerzaam, daardoor groei je. We blijven met CBRE in gesprek om de terugkeer naar kantoor en hybride werken, goed te organiseren.’

Gerelateerde diensten

Architecture to Upgrade Property

Appealing architecture for the upgrade and transformation of buildings, making them competitive and attractive to occupiers again.

Interieur ontwerpen

Verhuis je naar een nieuw kantoor of is het huidige interieur niet meer van deze tijd? Dan ontwikkelt onze full-service designstudio samen met jou een nieuw concept.

Projectmanagement uitbesteden

Of je nu een bedrijfspand laat bouwen of verhuist naar een bestaand kantoor: bij een huisvestingswissel komt er veel op je af. We ondersteunen je tijdens dit complexe proces.

Neem contact op

Wil je meer weten over onze projectmanagement-diensten? Neem dan contact met ons op.

Contact

Rene van Dijk 800x604
René van Dijk
Director Workplace Strategies & Design
+31 202044406
+31 655898842
Geert Wilmink 800x604
Geert Wilmink
Executive Director Occupier Services
+31 65 537 54 09