redirect pin user minus plus fax mobile-phone office-phone data envelope globe outlook retail close line-arrow-down solid-triangle-down facebook globe2 google hamburger line-arrow-left solid-triangle-left linkedin wechat play-btn line-arrow-right arrow-right solid-triangle-right search twitter line-arrow-up solid-triangle-up calendar globe-americas globe-apac globe-emea external-link music picture paper pictures play gallery download rss-feed vcard account-loading collection external-link2 internal-link share-link icon-close2

Achmea en CBRE creëren win-win-winsituatie met verkoop in Leeuwarden

21 maart 2022
In het hart van Leeuwarden vangt de Avérotoren meteen je blik. Jarenlang was dit zwarte kantoorpand met vierkante raampartijen de thuishaven van verzekeringsmaatschappij Achmea, net als de omringende gebouwen aan de Lange Marktstraat. Maar omdat ook Achmea niet meer werkt zoals twintig jaar geleden, werd de 9.000 m² aan kantoorvloer langzaam overbodig. Samen met CBRE vond Achmea in korte tijd een nieuwe huurder en koper.

3 partijen komen bij elkaar: verkoper, koper en huurder

Binnen 5 maanden van deal naar overdracht

9.000 m²  kantoorruimte

Office building

Andere tijden, minder meters

‘Bij ons is een 34-urige werkweek de standaard,’ vertelt Erik de Rooij, asset manager bij Achmea. ‘En het is ook al jaren gebruikelijk dat je een deel van de week thuiswerkt. Dat is allemaal vanuit het oogpunt van medewerkerswelzijn doorgevoerd. Tel daar de automatisering bij op, en je begrijpt dat we minder kantoorruimte nodig hebben dan voorheen – toen we nog een 40-urige werkweek hadden en medewerkers hier móesten zijn. De panden die we tussen de jaren 70 en 00 aankochten in Leeuwarden, hebben we nu dus niet meer in z’n geheel nodig.’

Eerder behaald succes

Die verminderde behoefte aan vierkante meters leidde er al toe dat Achmea twee panden aan de Lange Marktstraat samenvoegde en aan één huurder verhuurde. ‘Best bijzonder dat dit lukte,’ zegt De Rooij. ‘Want het ging om een behoorlijk oppervlak, terwijl bedrijven juist werkplekken lijken af te stoten. CBRE heeft ons destijds bij de verhuur geholpen, en wist ons dus toch aan een goede partij te koppelen. Het idee om de twee panden samen te voegen, kwam ook van hen. Zo konden we aan de vraag van de huurder voldoen.’



‘We hadden nog geen concrete plannen voor de Avérotoren toen CBRE zich meldde. Ze hadden in de markt opgevangen dat er interesse was.’


Huurder meldt zich voor kooppand


Office buildingDe Avérotoren, een ontwerp van de Friese architect Abe Bonnema, was het volgende gebouw dat Achmea graag uit de portefeuille haalde. ‘We hadden hier nog geen concrete plannen voor toen CBRE zich opnieuw meldde: ze hadden in de markt opgevangen dat er interesse was,’ vertelt De Rooij. ‘Hartstikke mooi, maar er was één probleem. De geïnteresseerde partij wilde het pand huren, terwijl wij het wilden verkopen.’

Zoektocht naar ontbrekende schakel


Een tweede verhuurconstructie zag Achmea niet zitten, dus moest er een andere oplossing komen. De Rooij: ‘Toen kwam CBRE met het idee om er een koper tussen te zetten. Een ideale constructie, ware het niet dat die koper eerst nog gezocht, én gevonden moest worden. Terwijl de huurder – het UWV – al zekerheid wilde over de beschikbaarheid van het pand. We zaten dus met één ontbrekende schakel. Wie wilde het pand op korte termijn van ons overnemen?’

Geen turnkey-kantoor


Er was nóg een complicerende factor, legt De Rooij uit. ‘Om te beginnen had de Avérotoren een opknapbeurt nodig. En het gebouw moest worden losgeweekt van de andere Achmea-panden, waarmee het vrij innig verbonden was – onder andere via de technische installaties en vluchtroutes. Die noodzakelijke verbouwingen moesten voor rekening van de koper komen. Dat maakte het object natuurlijk minder aantrekkelijk.’

 



‘CBRE had er echt vertrouwen in dat ze een koper zouden vinden, en wij vertrouwden op hun netwerk en expertise. Dus we gingen ervoor.’

Doorgaan op basis van vertrouwen

Toch besloten Achmea, CBRE en het UWV ervoor te gaan. De Rooij: ‘CBRE had er echt vertrouwen in dat ze een koper zouden vinden, en wij vertrouwden op hun netwerk en expertise. Dus spraken we met het UWV af dat ze de toren mochten huren, waarbij we uiterlijk op 1 mei 2021 zekerheid zouden bieden. Het was toen zomer 2020, dus we hadden niet veel tijd.’


‘CBRE vond snel een koper die onze voorwaarden accepteerde.’

Puzzelstukjes vallen samen

Dat was een spannende zet, maar al snel kwam CBRE met het verlossende woord. De Rooij: ‘Ze hadden een koper gevonden die onze voorwaarden accepteerde. Time Equities, een Amerikaanse vastgoedpartij, was bereid om de noodzakelijke verbouwing te regelen en bekostigen. Doorslaggevend voor hun besluit was dat we al een huurder hadden, waardoor ze zeker waren van een goede Return on Investment. Zo viel alles dus mooi samen.’

Nu alleen nog afronden

Inmiddels zijn alle afspraken rond. De Rooij: ‘Op 1 januari 2021 sloten we de deal af, en op 1 mei 2021 was de overdracht. Time Equities gaat nu aan de slag met de verbouwing, en volgend jaar verhuist het UWV naar de Lange Marktstraat. Weer een succes dus: we zijn blij dat CBRE alle touwtjes aan elkaar heeft geknoopt en ervoor zorgde dat er nu drie tevreden partijen zijn. Kortom: een win-win-winsituatie.’

Gerelateerde diensten

Kantoorbeleggingen

Door onze kennis van zowel de eindgebruiker als de vastgoedsector zijn wij een waardevolle sparringpartner bij het opbouwen, uitbreiden of veranderen van uw portefeuille.

Construction management van Development services

Outside-the-box oplossingen voor aanpassing, renovatie of (her)ontwikkeling van vastgoed. Volledig gericht op versterking van het imago en de waarde van het gebouw.

Verhuur van vastgoed

Optimale verhuuroplossingen door onze unieke combinatie van actuele marktinformatie, een duidelijke toekomstvisie op uw vastgoed en ervaring in verhuurprocessen.

Klaar om aan de slag te gaan?

Wil je meer weten over onze A&T diensten? Neem dan contact met ons op.

Contact

Alwin Rijpstra 800x604
Alwin Rijpstra
City Leader Noordoost-Nederland
+31 6 11 76 19 12